Malarstwo japońskie
Malarstwo japońskie swoje początki datuje w późnym okresie epoki
Heian (794-1185, zwoje
e-maki, malarstwo rodzajowe
ukiyo-e). Twórczość malarzy-artystów rozwijała się konsekwentnie aż do dojrzałej epoki
Edo (1603-1868,
kolorowy drzeworyt).
Od tego czasu szybko rozwija się i upowszechnia najpopularniejsza
odmiana grafiki, przedstawiająca życie codzienne domów publicznych i
teatrów. W okresie
Meiji (1868-1912) Japonia otworzyła
się na kontakty handlowe z Zachodem – szczególnie bliskie z Wielką
Brytanią i Prusami. Do tych właśnie krajów docierały pierwsze japońskie
dzieła sztuki, m.in drzeworyty.

Po 700 roku Japonia nawiązała bezpośrednie kontakty z Chinami, co zapoczątkowało nowym nurtem artystycznym w Japonii –
malarstwem monochromatycznym. Obrazy
malowane tuszem suibokuga lub
sumi-e stawały się coraz modniejsze, by w okresie
Muromachi (1392-1573),
zająć pozycję głównego stylu w malarstwie. Do malowania używano
czarnego tuszu (bardzo rzadko sięgano po farby). Ten rodzaj malarstwa
ściśle powiązany jest z
kaligrafią, co można łatwo zauważyć podziwiając inskrypcje na obrazach z tamtego okresu.
W okresie
Mumoyama (1568-1603) nastąpił rozkwit malarstwa barwnego, zadziwiającego swoim rozmachem i siłą wyrazu.

W
XVI i XVII wieku wzorem dla malarstwa rodzajowego były kompozycje
pejzażowe. Przedstawiano sławne widoki, zabytki i sceny z życia miast. W
XVII wieku rozwinął się w
Kioto ruch artystyczny –
nanga, który skupiał grupę artystów związanych z kulturą chińską, tworzących nastrojowe pejzaże. W XVIII wieku w
Edo
powstał nowy kierunek sztuki: ukiyo-e. W XIX wieku rząd Meiji starał
się unowocześnić malarstwo wprowadzając w życie wiele wzorców z zachodu.
Zaczęły powstawać obrazy olejne malowane na płótnie –
yôga (zachodnie malarstwo).

Jednak
wciąż nie zapomniano o tradycji i wielu artystów tworzyło obrazy wierne
dalekowschodnim ideałom, które zwane były dla odróżnienia –
nihonga (japońskie malarstwo). Oba te kierunki istnieją obecnie obok siebie.
Muzea na całym świecie walczą o kopie japońskich obrazów. Przyjrzyjmy się zatem, którzy z
japońskich malarzy są najbardziej znani i najbardziej pożądani.
Kano Tanyū to
jeden z najwybitniejszych malarzy japońskich. Żył w XVII wieku i był
znany z malowania zwierząt (tygrysy, ptaki) i roślin oraz z częstego
malowania złotych liści. Obraz po lewej stronie jest typowy dla jego
malarstwa. Jest to rysunek z drzewami w pobliżu strumienia. Znaczną
część prac Kano malował na wielkim formacie.

Były to zwykle zlecenia od bogatych i wpływowych mecenasów, mogących sobie pozwolić na zakup dużych obrazów.
Itō Jakuchū był
malarzem, który żył w połowie okresu Edo (XVIII wiek). Korzystał z
japońskich oraz zachodnich technik malarskich. Znany jest z malowania
jasnych i egzotycznych obiektów, takich jak feniksy czy tygrysy. Itō był
człowiekiem o wielu sprzecznościach. Handlował swoimi obrazami, ale
jednocześnie był głęboko religijny. Obraz po prawej stronie jest
rysunkiem chryzantemy w pobliżu strumienia. Nie pasuje do powszechnego
malarstwa zakonnego tamtego okresu.

Na początku kariery
Matsumura Goshun (okres Edo) z wielkim trudem próbował zaistnieć jako malarz. Kiedy jego pierwszy nauczyciel –
Yosa Buson zmarł, Gosuhn wypracował swój własny styl odmienny od swojego nauczyciela. Założył szkołę
Shijo
w której uczył nowej techniki malarstwa. Chociaż wypracował on własny
styl malarstwa, związany był z twórczością swego mentora aż do śmierci.
Obraz po lewej stronie to czapla modra na pniu drzewa.
Katsushika Hokusai
to jeden z najwybitniejszych japońskich malarzy i twórców barwnych
drzeworytów w stylu ukiyo-e. Zasłynął jako niezwykle płodny artysta,
świetny rysownik, pejzażysta, ilustrator i karykaturzysta. W swych
obrazach zaludnionych najczęściej mnóstwem postaci, odtwarzał ówczesną
Japonię. Malarz ten tworzył wizerunki współczesnych sobie poetów.
Malował m.in. kwiaty, żółwie, bażanty, koguty,

mosty i kaskady. Namówiony przez swoich uczniów wydał 15 tomów szkiców i rysunków pt.
Manga. Jego najbardziej rozpoznawalnym dziełem (drzeworytem) jest
Wielka Fala w Kanagawa (będąca częścią cyklu
36 widoków na górę Fuji). Hokusai malował zwykle kurtyzany i aktorów. Jednak, gdy zobaczył
Górę Fuji zaczął malować pejzaże.

Oprócz obrazów i rysunków, stworzył ilustracje do ponad 500 książek, z których część sam napisał.
Watanabe Kazan był
rozdartym
samurajem,
który musiał dokonać wyboru pomiędzy lojalnością wobec swojego pana, a
pasją do malarstwa Zachodniego. Był pierwszym japońskim artystą
używającym techniki cieniowania, której nauczył się od malarstwa
europejskiego. Im dłużej pozostawał pod wpływami malarstwa zachodniego,
tym jego rozdarcie stawało się coraz większe. Ostatecznie Watanabe
popełnił rytualne samobójstwo. Obraz po lewej jest typowy dla jego
realistycznego stylu malarskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz